tiistai 14. helmikuuta 2017

Keiturin Sote - osa 2

Toissapäiväisessä kirjoituksessani kertoilin hieman Keiturin Soten syntyhetkistä, nyt pikkuisen nykyhetkestä, johdosta  ja onko enää mitään tehtävissä?

Tosiasia on, että tämä Virtain kaupungin omistama yhtiö on entisestään huonontanut asioita Virroilla; suurimmat ongelmat ovat olleet johtamisessa, ja sen seurauksena henkilökunta on tyytymätöntä ja lääkäritilanne on olut pitkään huono vakituisten lääkärien lähdettyä. No johtamisongelmaa on nyt yritetty ratkaista valitsemalla yhtiölle uusi toimitusjohtaja, aiemmin yhtiön toimitusjohtajana on toiminut kaupunginjohtaja oman työnsä ohella, ja se on ollut huono ratkaisu. Kaupunginjohtaja ei ole ehtinyt keskittyä yhtiön johtamiseen. Lisäksi yhtiölle valittiin johtavaksi lääkäriksi henkilö, jolla ei ole alkeellisiakaan taitoja henkilöstöjohtamiseen. Puhumattakaan siitä, että yhtiön hallitus koostuu pääasiassa konkaripoliitikoista, joiden mielestä "lähteköön jos ei miellytä" -johtamistapa on ainut oikea.

Kovasti toivon, että uusi toimitusjohtaja on riittävän napakka laittamaan yhtiön henkilöstöpuolen kuntoon ja samalla kuitenkin hallitsee henkilöstön huomioivan johtamistavan. Vähän vaan pelottaa, että oliko tämä toimitusjohtajan palkkaaminen vain temppu sulkea valittavat suut, ja saada asiat näyttämään ulospäin siltä kuin yhtiö todella yrittäisi.

Alunperin kun Keiturin Sote perustettiin, valittiin sen hallitukseen kaikista kaupunginhallituksessa olevista puolueista yksi henkilö. Itsekin olin mukana siihen asti kunnes yhtiö aloitti toimintansa, sen jälkeen luovuin paikastani. Herkkäuskoisesti kuvittelin, että yhtiön hallitukseen valitaan aidosti asiantuntijoita. Kalervo Suomela jopa esitti valtuuston kokouksessa, että yhtiön hallitus koostuisi asiantuntijajäsenistä, esitys sai osakseen hyväksyvää hyminää ja hyväksyttiinkin yksimielisesti valtuustossa. Tuolloin vaan olisi pitänyt tarkentaa, että minkä alan asiantuntijoita!

Kun kaupunginhallituksessa alettiin valita henkilöitä yhtiön hallitukseen, luettelo asiantuntijoista osoitti, että kyseessä ovat aivan muut asiantuntijat kuin terveydenhuollon asiantuntijat: Ari Rajamäki, Pentti Tikkanen, Vesa Postinen, Markku Puro, Marjatta Aittolahti, Saija Korpi ja Eeva Kyrönviita. No okei, on joukossa sentään oikeankin alan ihmisiä; Markku Puro on lääkäri, joka on ollut myös monenlaisissa johtotehtävissä, nykyään eläkkeellä. Ja Marjatta Aittolahti on sosiaalialan ihmisiä. Saija Korpi on laboratoriohoitajana Fimlabilla Virtain toimipisteessä, hän on edustanut keskustapuoluetta perusturvalautakunnan varajäsenenä ennen valintaansa Keiturin Soten hallitukseen, ei järin vaikeaa päätellä motiivia hänen valintaansa. Tällä en toki halua kritisoida Saijaa itseään, ainoastaan sitä syytä miksi hänet on valittu yhtiön hallitukseen.

Keiturin Soten hallituksen valitsi siis kaupunginhallitus, käytännössä kaupunginhallituksen puheenjohtaja oli jo tehnyt soittelukierroksen ennen käsittelyä kaupunginhallituksessa. Kalervo Suomelalle oli jo luvattu paikka johonkin kaupungin ja soteyhtiön väliseen neuvottelukuntaan, samoin Salorannalle, en muista ketä muita siihen kuuluu tai että mikä kyseisen neuvottelukunnan tehtävänkuva on. Postinen on tunnettu myönteisestä asenteestaan keskustapuolueen nykyjohtoa kohtaan, Rajamäki on itse keskustapuolueesta ja Tikkanen on valittu soteyhtiön hallitukseen mitä luultavimmin siksi, että on kuviteltu, ettei hän kirjoittelisi niin paljon yhtiötä arvostelevia juttuja paikallislehteen. Itse kadun omaa naiiviuuttani, kun kuvittelin, että Puro ja Aittolahti voisivat jollain tavalla vaikuttaa asiantuntijoina yhtiön toimintaan, olisi vaan itsekin pitänyt pysyä siinä hallituksessa! Mutta turha tässä enää on jossitella, mikään ei ole niin helppoa kuin jälkiviisaus.

Nykytilanne Virtain ja Ruoveden sosiaali- ja terveyspalveluissa on sekava. Poliklinikkaa on valittu hoitamaan Attendo, joka jo aiemminkin on toimittanut lääkäreitä terveyskeskukseen. Miten ihmeessä  he nyt kuvittelevat saavansa lääkäreitä, kun eivät aiemminkaan ole siinä onnistuneet? Virrat Areena -tilaisuudessa Attendon edustaja jopa sanoi, ettei voi vaatia läääkäreitä sitoutumaan kovin pitkäksi aikaa tänne syrjäseuduille. Niinpä niin, saa nähdä muuttuuko mikään? Ja jos muuttuu, niin huonommaksi vai paremmaksi. Vuodeosastolle Keiturin sote huolehtii edelleen itse lääkärit jostain. Työterveyshuoltoa ollaan kilpailuttamassa ja hampaita korjaavat Attendon lääkärit.

Mikä sitten ratkaisuksi? Osaisinpa ennustaa, niin kertoisin. Joulukuun valtuustossa heitin ilmoille, että koko yhtiön voisi lakkauttaa, siitä on tullut ihan turha, koska kaikki tulee kuitenkin siirtymään maakunnalle. Mäntyharjun Sari ehdotti samassa kokouksessa, että myydään koko yhtiö yksityiselle toimijalle. Kumpikin vaihtoehto olisi varmasti parempi kuin nykytilanne, mutta arvatenkin kunnassamme todellista valtaapitävät eivät ota tuollaisia ehdotuksia kuuleviin korviinsa. Joulukuussa tuli jopa neuvottelupyyntö eräältä yksityiseltä toimijalta (Oli viisaasti lähettänyt sen jokaiselle kaupunginhallituksen jäsenelle sähköpostiin, muuten en varmaankaan tietäisi koko asiasta mitään).  Tämä yritys olisi halunnut ostaa Keiturin Soten osakkeet. Kunnollista keskustelua asiasta ei haluttu käydä, kun se otettiin esiin kaupunginhallituksen kokouksen muissa asioissa jouluviikolla. Sen jälkeen asiasta ei ole kuulunut mitään, viime viikon kh:n kokouksessa kysyin, että eikö tuollaiset neuvottelupyynnöt pitäisi edes käsitellä kaupunginhallituksessa riippumatta siitä, aletaanko neuvotella vai ei. Tässähän ei enää ole paljonkaan aikaa siihen, kun maakunta ottaa hoitoonsa koko homman. Jos meinataan toimia jotenkin, pitää toimia nopeasti. Kieltämättä tulee mieleen sellainenkin ajatus, että voiko tästä asiat enäää huonontua, vaikka maakunta ottaisikin vallan? Voisi kylläkin olla järkevää lakkauttaa Keiturin Sote ennen sitä, sehän on nyt vain ihan turha, kallis ja huonosti toimiva väliporras.

Ruovedellä on oltu pitkään jo todella tyytymättömiä Keiturin Soteen, ja joulukuun 12. päivä olleessa valtuustossa heillä nousi voimakas keskustelu aiheesta, ja osa porukasta halusi erota saman tien Virtain ja Ruoveden yhteistoiminta-alueesta. Päätökseksi tuli, että he valitsivat neuvottelukunnan, joka neuvottelee asioista Virtain kanssa ja asiaan palataan joulukuun lopulla valtuuston kokouksessa. Siis HUOM! Ruovedellä oli valtuuston valitsema neuvottelukunta, mutta miten toimitaan Virroilla? No lähdetään tietysti pienellä hyväveliporukalla käväisemään Ruovedellä (Koskela, Kaleva, Johanna Saarinen, Heidi Tanhua ja Vesa Haapamäki). Jos olette lukeneet Tikkasen kirjoittelua Ruovesi -lehdestä tai Suomenselän sanomista, hän on ihan oikeassa kirjoittaessaan, että kyseisellä neuvotteluporukalla ei ollut valtuuksia tehdä yhtään mitään päätöksiä. Mielestäni aikamoista Virtain kaupunginhallituksen ja -valtuuston ylikävelemistä ja Ruoveden kunnan edustajien aliarvostamista.

P.S. Tiesittekö muuten, että Virtain kaupunginjohtaja Vesa Haapamäki on ennen tänne tuloaan ollut keskustapuolueen ehdokkaana kunnallisvaaleissa 2008 Jyväskylässä?


Keiturin sote osa 1
Keiturin sote osa 3





1 kommentti:

  1. Oikeusministeriön sivuilla on hyvä ohje mitä kansalaisina voimme tehdä korruption hillistemiseksi:

    Mitä voi tehdä korruption torjumiseksi?
    Tavallinen kansalainen voi osallistua korruption torjuntaan seuraamalla päätöksentekijöiden toimintaa, vaatimalla tietoa ja selityksiä heiltä sekä ilmoittamalla väärinkäytöksistä, vaikka työpaikan sisällä tai poliisille. Jokainen kansalainen voi osallistua korruptionvastaiseen työhön tarkastelemalla omaa toimintaansa ja käyttäytymistään ja varmistamalla, että itse toimii läpinäkyvällä tavalla sääntöjä noudattaen.

    VastaaPoista