tiistai 23. toukokuuta 2017

Kuntamarkkinoinnista hieman

Kyyjärvi - pieni kunta Keski-Suomen luoteiskolkassa lähellä Keski-Pohjanmaan rajaa.  Ajelin viime perjantaina Helsinkiin Pelastakaa Lapset ry:n liittovaltuuston kokoukseen ja kuuntelin matkalla Järviradiota, siellä oli parhaillaan haastattelussa Kyyjärven kunnanjohtaja, joka iloisena kertoi Kyyjärven saaneen kunniamaininnan kuntamarkkinoinnin Suomenmestaruuskilpailussa.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on järjestetty vuosittaisena tapahtumana kymmenen vuoden ajan. Mietin vaan, että onko Virrat osallistunut moiseen kisaan kertaakaan? Enpä usko. Ei sillä, että itse kilpailu olisi jokin päämäärä, tokihan päämäärä on itse markkinointi ja sen onnistuminen. Mutta tuollaiseen kilpailuun osallistumalla voisi saada julkisuutta. Ja vaikkei kilpailussa sijoittuisikaan, voitaisiin siitä kaupungin omassa viestinnässä tehdä siihen osallistumisesta iso juttu.

Mutta se Virtain kaupungin oma viestintä 😐 Siinä olisi kyllä parantamisen varaa. Viestintää ja tiedotusta on, mutta se on melko hajanaista ja aivan liian vähäistä ja liian kapulakielistä. Olenkin tuonut jo useasti esiin eri tilanteissa, että Virtain kaupungin pitäisi tehdä viestintä- ja tiedottamisstrategia, jossa kerrottaisiin kootusti miten tiedotetaan ja kuka tiedottaa. Sen yhteydessä pitäisi myös miettiä, että olisiko mahdollista parantaa nykyisiä tiedotuskanavia jollain tavalla. Ja sen lisäksi pitäisi saada henkilöstö eri osastoilla ymmärtämään tiedottamisen tärkeys.

Meillä on nyt jo hyvä markkinointikampanja olemassa, jolla mielestäni voisi osallistua kisaan. #onnistuvirroilla. Se on markkinointikokonaisuus, joka kertoo yrittäjyydestä Virroilla sekä tonttitarjonnasta. Harmillista kyllä, mutta tätäkin onnistuvirroilla -kampanjaa vaivaa sama ongelma, kuten lähes kaikkea muuta Virroilla; siitä eivät tiedä edes virtolaiset. Näkyvyyttä ja tiedottamista, sitä kaivataan.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti