perjantai 1. maaliskuuta 2019

Positiivista ja negatiivista


Vahvasti näyttää siltä, että kyllä se Tokmanni tänne on tulossa, 
ainakin paikka on jo raivattu puustosta aukeaksi. 

Yllä olevaa kuvaa ja siihen liittyvää kaupunkikuvan kehittymistä voidaan pitää positiivisena asiana, niitäkin onneksi Virroilla tapahtuu, vaikka usein tulee vaan maristua ja puhuttua niistä negatiivisista. Ei kuitenkaan voi olla niin, että me päättäjät puhuisimme vain niistä positiivisista ja vaikenisimme täysin negatiivisista vaikka joissain piireissä sellaista haluttaisiinkin.

Monta kertaa on tullut mieleeni jokin asia, mistä voisin kirjoittaa, mutta sitten olen alkanut epäröidä, että pitäisikö kirjoittaa kärkevästi vai lempeämmin asioista. En haluaisi ketään loukata, mutta haluaisin kuitenkin tuoda totuuden esiin ja mahdolliset epäkohdatkin, mikäli niitä on.
Loukkaantumisesta minulla on kokemusta. Perusturvalautakunnan puheenjohtajana minuun otetaan yhteyttä kuntalaisten taholta usein ja monenlaisista asioista. Olen joskus niitä välittänyt eteenpäin Keiturin Soten esimiesasemassa oleville, ja vaikka olisinkin ollut äärimmäisen asiallinen omassa viestissäni, on siitä loukkaannuttu ja vastaus on ollut pitkä ja sisältänyt linkkejä ja kopioituja tekstejä lakipykälistä ym. Vaikka tarkoitukseni on vain ollut minulle asiasta kertoneen huolen kertominen eteenpäin. Yleensä vakiovastaus on, että henkilön pitäisi ottaa omalla nimellään yhteyttä Keiturin Soteen. Se ei vaan ole niin yksinkertaista, eivät läheskään kaikki halua tai uskalla ottaa yhteyttä omalla nimellään, pelkäävät, että se heijastuu heidän hoitoonsa. Henkilöstön kyseessä ollessa he taas pelkäävät työpaikkansa puolesta. (Myönnän kyllä, että joskus olen laittanut todella painokkaitakin viestejä ja ne eivät enää ole olleet kovin kohteliaita. Epäoikeudenmukaisuudet ja muut omituisuudet ovat saaneet pinnani kiristymään.)

Kuntalaisten kertomukset heidän kokemistaan asioista kuitataan huhupuheeksi ja jotenkin kummallisesti ajatellaan, että valitukset eivät ole oikeita, jos henkilö ei itse ota yhteyttä tahoon, josta hänellä on valittamista. Nykyään aina ensisijaisesti pyydänkin minuun yhteyttä ottaneita täyttämään muistutuslomakkeen, joita saa terveyskeskuksesta tai sitten täyttämään palautelomakkeen netissä. 

Mietinkin tuossa, että vastaisuudessa pitäisi pitää huomautuslomakkeita aina mukana, jotta voisi henkilön kanssa yhdessä täyttää lomakkeen ja toimittaa sen eteenpäin. Ja puhelimitse yhteyttä ottavien kohdalla kirjaan vastedes asian ylös ja lähetän sen Keiturin Soten hallitukselle ja toimitusjohtajalle. Ja laitan siihen alkuun vakiomuotoisen "en halua loukata" -tekstin.

No sitten toinen asia, mikä itseäni on kummastuttanut viime aikoina on virkamiehen valta. Olen nimittäin nyt vasta käsittänyt, että yksi päättäjien tehtävistä on taistella viranhaltijoiden esityksiä vastaan, jos ne ovat vastoin kunnan etua. Valitettavan usein esittelijät ja muu henkilöstö osaa vakuuttaa puheessaan jonkin päätöksen olevan juuri oikea. Ja sitten myöhemmin harmittaa, kun huomaa, että olisi vaan pitänyt olla kovana oman mielipiteensä ja fiiliksensä kanssa. Se esittelijän esittämä asia on myös vain hänen mielipiteensä, ei välttämättä perustu tietoon. Ja se meidän päättäjien pitäisi älytä. Mehän yleensä päätämme esittelijän esityksestä, emmekä suinkaan itse keksi hatusta päätöksiä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti